Na studia II stopnia mogą ubiegać się kandydaci, którzy ukończyli studia licencjackie na kierunkach muzycznych i muzykologicznych w uniwersytetach, akademiach muzycznych oraz inni absolwenci studiów I stopnia posiadający przygotowanie muzyczne niezbędne do podjęcia nauki na tym kierunku. Sprawdzian uzdolnień artystycznych obowiązuje absolwentów kierunków niemuzycznych.
Zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 25 lipca 2019 roku w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 890) przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela odbywa się na studiach pierwszego stopnia i studiach drugiego stopnia (łącznie) na tym samym kierunku.
W związku z tym kandydaci na studia drugiego stopnia, którzy chcą uzyskać kwalifikacje nauczycielskie muszą być absolwentami studiów pierwszego stopnia, w trakcie których realizowali kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela na tym samym co wybierany kierunek studiów. W przypadku absolwentów studiów I stopnia którzy nie realizowali kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela oraz absolwentów studiów I stopnia innych kierunków nie jest możliwe uzyskanie kwalifikacji nauczycielskich. Preferowane jest kształcenie w ramach ścieżki nienauczycielskiej.
Opłatę rekrutacyjną w wysokości 150 zł wnoszą kandydaci, których obowiązuje sprawdzian uzdolnień artystycznych - kandydaci innych kierunków posiadający przygotowanie muzyczne (podstawa prawna: §1 ust. 1 pkt 1 Zarządzenia nr 37/2024 Rektora Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach z dnia 24 kwietnia 2024 roku w sprawie wysokości opłaty rekrutacyjnej kandydatów na studia, studia podyplomowe oraz kursy dokształcające w roku akademickim 2024/2025).
I. Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Absolwent studiów II stopnia kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej posiada pogłębioną wiedzę, umiejętności, kompetencje społeczne artysty-muzyka, aktywnego twórcy i odtwórcy w zakresie sztuk muzycznych oraz uczestnika i organizatora kultury muzycznej. Potrafi realizować i upowszechniać kreacje artystyczne. Przygotowany jest do pełnienia społecznej funkcji artysty-muzyka, prowadzenia samodzielnej działalności twórczej, podjęcia pracy zawodowej w instytucjach kultury i sztuki, oraz ośrodkach upowszechniania kultury muzycznej. Absolwent posiada tytuł zawodowy magistra i jest przygotowany do podjęcia kształcenia w szkole doktorskiej i/lub poszerzenia kwalifikacji na studiach podyplomowych.
Zajęcia podlegające wyborowi. Student wybiera:
1) jedną grupę przedmiotów w zakresie:
a) PRZYGOTOWANIA DO WYKONYWANIA ZAWODU NAUCZYCIELA lub
b) REALIZACJI DŹWIĘKU oraz
2) jedną grupę przedmiotów w zakresie:
a) PROWADZENIA ZESPOŁÓW MUZYCZNYCH lub
b) ŚPIEWU ESTRADOWEGO oraz
3) jedną grupę przedmiotów w zakresie:
a) UMUZYKALNIENIA lub
b) MUZYKI POPULARNEJ.
Absolwent wybierający grupę przedmiotów w zakresie PRZYGOTOWANIA DO WYKONYWANIA ZAWODU NAUCZYCIELA zdobywa wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne dające kwalifikacje – zgodnie ze standardami kształcenia nauczycielskiego – nauczyciela muzyki (z wyłączeniem historii muzyki) na wszystkich etapach edukacyjnych. Kandydaci na studia II stopnia, którzy wybiorą ścieżkę edukacyjną przygotowującą do wykonywania zawodu nauczyciela i chcą uzyskać pełne kwalifikacje nauczycielskie muszą być absolwentami studiów I stopnia z przygotowaniem pedagogicznym uzyskanym na tym samym co wybierany kierunek studiów (rozporządzenie MNiSW z 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania nauczyciela).
Kształcenie umożliwia studentom:
a) zdobycie wiedzy psychologicznej i pedagogicznej pozwalającej na rozumienie procesów rozwoju, nauczania i uczenia się oraz wychowania;
b) tworzenie odpowiednich warunków do zdobywania nowoczesnej wiedzy z zakresu dydaktyki muzyki, w tym metodyki muzyki w szkołach ponadpodstawowych oraz konfrontowania tej wiedzy w praktycznym działaniu;
c) stworzenie warunków do kształtowania u studentów umiejętności i kompetencji niezbędnych do realizacji dydaktycznych, artystycznych i wychowawczych zadań szkoły;
d) kształtowanie umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu artystycznego, teoretycznego i praktycznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod nauczania i przetwarzania informacji;
e) praktyczne przygotowanie studentów do realizacji zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych, etycznych), wynikających z roli nauczyciela.
Absolwent wybierający grupę przedmiotów w zakresie REALIZACJI DŹWIĘKU zdobywa pogłębioną wiedzę, umiejętności praktyczne i kompetencje społeczne w zakresie konfiguracji sprzętu i nagłośnienia, realizacji nagrań, oceny jakości nagrań, tworzenia podcastów i kompozycji w mediach, niezbędnych w samodzielnej działalności artystycznej a także we współpracy z instytucjami upowszechniającymi kulturę.
Absolwent wybierający grupę przedmiotów w zakresie PROWADZENIE ZESPOŁÓW MUZYCZNYCH zdobywa pogłębioną wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie przygotowania do roli dyrygenta zespołów wokalnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych, działalności w instytucjach kultury i placówkach oświatowych (jeżeli ma przygotowanie nauczycielskie) oraz w amatorskim ruchu muzycznym w placówkach kulturalnych.
Absolwent wybierający grupę przedmiotów w zakresie ŚPIEWU ESTRADOWEGO zdobywa pogłębioną wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie interpretacji utworów w różnych stylach, prowadzenia zajęć wokalnych w placówkach oświatowych (jeżeli ma przygotowanie nauczycielskie) oraz w amatorskim ruchu muzycznym w placówkach kulturalnych.
Absolwent wybierający grupę przedmiotów w zakresie UMUZYKALNIENIA zdobywa wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie akompaniamentu do zajęć umuzykalniających, realizacji form aktywności muzycznej w różnych grupach wiekowych oraz organizacji gier i zabaw, a także do prowadzenia zajęć umuzykalniających w placówkach oświatowych (jeżeli ma przygotowanie nauczycielskie).
Absolwent wybierający grupę przedmiotów w zakresie MUZYKI POPULARNEJ zdobywa wiedzę i umiejętności praktyczne umożliwiające tworzenie i aranżację piosenek pop, a także do prowadzenia zajęć z muzyki pop w placówkach oświatowych (jeżeli ma przygotowanie nauczycielskie).