Podstawowym celem kształcenia na studiach drugiego stopnia z zakresu Zdrowia publicznego jest wykształcenie specjalistów posiadających kompetencje niezbędne do kształtowania polityki zdrowotnej, planowania, wdrożenia, monitorowania oraz oceny skuteczności interwencji prozdrowotnych zarówno w zakresie wykonawczym, jak również posiadających umiejętności związane z zarządzaniem zasobami niezbędnymi do realizacji wytyczonych celów polityki zdrowotnej państwa na różnych szczeblach organizacyjnych: instytucji samorządowych, rządowych, instytucji pozarządowych oraz organizacji udzielających świadczeń w zakresie zdrowia.
Na bazie wiedzy kierunkowej student ma możliwość pogłębiania i poszerzania wiedzy i umiejętności w ramach swoich zainteresowań, poprzez dokonanie wyboru jednego z bloku przedmiotów o charakterze specjalnościowym. Propozycja dotyczy:
- Medycyny stylu życia w profilaktyce i chorobie – absolwent będzie posiadał zaawansowaną wiedzę z zakresu wszystkich filarów medycyny stylu życia: odżywiania, aktywności fizycznej, zarządzania stresem, relacji międzyludzkich i uzależnień oraz wyposaży zostanie w umiejętności praktyczne w zakresie podstawowego poradnictwa żywieniowego, komunikacji z pacjentem i kwalifikacji do podejmowania aktywności fizycznej.
- Organizacja działań ratowniczych - absolwent będzie posiadał zaawansowaną wiedzę i umiejętności dotyczące komunikacji interpersonalnej, radzenia sobie ze stresem osobistym i zawodowym oraz nabycia umiejętności organizacji, prowadzenia i realizacji celów grupowych w codziennych czynnościach zawodowych oraz w sytuacjach zagrożenia i kryzysu.
Kształcenie na kierunku Zdrowie Publiczne zmierza do osiągnięcia przez studentów ważnych umiejętności praktycznych, opartych o wiedzę i praktykę pozwalających na prowadzenie następujących zadań w systemie ochrony zdrowia:
- dokonywania oceny stanu zdrowia oraz określanie potrzeb zdrowotnych populacji w oparciu o dostępne wskaźniki, podejmowane badania terenowe i na tej podstawie planowanie i realizacja działań zmierzających do poprawy stanu zdrowia zbiorowości;
- identyfikowania czynników warunkujących zdrowie włącznie z determinantami środowiskowymi, społecznymi, ekonomicznymi, organizacyjnymi oraz określania ich wpływu na zachowania zdrowotne jednostek i populacji, zdolności do niwelowania wpływu czynników negatywnych poprzez organizowanie, realizowanie polityki prozdrowotnej oraz inicjowanie działań instytucjonalnych i międzyinstytucjonalnych itp.;
- skutecznego kształtowania polityki zdrowotnej na szczeblu gminy, powiatu, województwa i kraju (współpraca z administracją na szczeblu samorządowym i centralnym, organami przedstawicielskimi, instytucjami odpowiedzialnymi za kontraktowanie i finansowanie świadczeń zdrowotnych, korporacjami zawodowymi, organizacjami pozarządowymi, organizacjami międzynarodowymi, mediami jak również stowarzyszeniami samopomocowymi;
- interpretacji i prawidłowego stosowania obowiązujących norm prawnych w systemie opieki zdrowotnej, w relacji z pacjentem, etyki zawodowej, praw pacjenta i samorządu zawodowego;
- analizy i interpretacji danych liczbowych i wskaźników przygotowanych w systemie obowiązującej sprawozdawczości oraz danych z badań specjalnie prowadzonych przez instytucje krajowe i międzynarodowe;
- samodzielnego przygotowania i prowadzenia badań pozwalających na ocenę stanu zdrowia określonych grup ludności, a także badania zjawisk mających wpływ na zdrowotność albo związanych ze zdrowotnością w tym zaprojektowania kwestionariusza, założenia bazy danych i przygotowania ich do analizy statystycznej oraz przeprowadzenie obliczeń przy użyciu pakietu statystycznego, zinterpretowanie wyników, a także dobór sposobu ich przedstawienia;
- prowadzenia własnej działalności gospodarczej w zakresie edukacji i promocji zdrowia z uwzględnieniem profilaktyki chorób i zagrożeń cywilizacyjnych oraz restytucji zdrowia;
- prowadzenia własnej działalności gospodarczej w obszarze świadczeń medycznych i zabezpieczenia medycznego;
- samodzielnego przygotowywania i kierowania programami i projektami edukacyjnymi, profilaktycznymi i leczniczymi oraz ich medialnego promowania;
- przedstawienia wyników badań naukowych w postaci prezentacji, referatu zawierających opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań;
- komunikowania się w różnych strukturach i jednostkach organizacyjnych oraz prowadzenia negocjacji. Przygotowania „business- planów”, ofert i umów związanych z funkcjonowaniem placówek (programów) opieki medycznej lub placówek działających na rzecz zdrowia poprzez nabycie umiejętności kierowania i porozumiewania się również w językach obcych oraz korzystania z obcojęzycznej literatury fachowej;
- przygotowanie do umiejętności wyszukiwania i oceny wiarygodności źródeł informacji i dowodów naukowych, umiejętności przeprowadzania krytycznej analizy i interpretacji publikacji naukowych, ekspertyz i raportów z zakresu zdrowia publicznego;
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów pozwalających uzyskać kompetencje do zajmowania kierowniczych stanowisk w: podmiotach leczniczych tj. placówki ambulatoryjnej opieki zdrowotnej, szpitale, oddziały dzienne, hospicja, zakłady psychiatryczne, placówki lecznictwa odwykowego, sanatoria, placówki lecznictwa uzdrowiskowego, zakłady opiekuńczo – pielęgnacyjne, zakłady opiekuńczo-lecznicze, stacje i punkty krwiodawstwa, zakłady pomocy i opieki społecznej, prywatne kliniki, centra zdrowia i urody; administracji rządowej - (na poziomie centralnym oraz wojewódzkim) Ministerstwie Zdrowia, Urzędach Wojewódzkich i Marszałkowskich oraz samorządowej- Urzędach Miasta i Gminy w Działach Oświaty Zdrowotnej i Zdrowia, Regionalnych Ośrodkach lub Centrach Zdrowia Publicznego oraz w Centrum i Wydziałach Zarządzania Kryzysowego na poziomie krajowym, wojewódzkim, powiatowym i samorządowym; sektorze edukacyjnym – szkoły na różnych etapach edukacyjnych, świetlice środowiskowe (konieczność posiadania uprawnień pedagogicznych); nadzorze sanitarno-epidemiologicznym – Państwowej Inspekcji Sanitarnej, w działach promocji zdrowia, higieny komunalnej, żywienia, epidemiologii, transportu, higieny szkolnej; Instytucjach akademickich i badawczych jako wykonawca programów ochrony zdrowia/wykładowca w ramach programów edukacji i promocji zdrowia, pracownik na stanowisku badawczo-dydaktycznym; instytucjach ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych; Instytucjach działających na rzecz ochrony środowiska naturalnego; Systemie Ratownictwa Medycznego jako organizator i kierujący działaniami ratowniczymi; organizacjach pozarządowych: stowarzyszeniach i fundacjach; branży farmaceutycznej w działach promocji zdrowia przy tworzeniu programów edukacyjnych i profilaktycznych, na stanowiskach przedstawicieli medycznych; Mediach (promocja zdrowia, edukacja prozdrowotna, profilaktyka); zakresie realizacji projektów i programów zdrowotnych finansowanych ze środków UE; doradztwie podmiotom prywatnym, organizacjom i samorządom przy procesach inwestowania w usługi zdrowotne; działach metodyczno-organizacyjnych placówek i jednostek opieki zdrowotnej; we własnych prywatnych ośrodkach chroniących i zabezpieczających potrzeby zdrowotne.