Studia przeznaczone są dla absolwentów kierunków z dziedziny nauk społecznych (konkurs dyplomów) oraz absolwentów kierunków spoza dziedziny nauk społecznych (rozmowa kwalifikacyjna).
Celami kształcenia na studiach II stopnia na kierunku Stosunki międzynarodowe jest poszerzenie oferty edukacyjnej i stworzenie dla młodzieży regionu optymalnych warunków dla zdobycia wartościowego wykształcenia, które ułatwi jej wejście na rynek pracy, zarówno na szczeblu regionalnym, jak krajowym i międzynarodowym. Szczególny nacisk jaki położono m.in. na znajomość języków obcych (część zajęć prowadzona w jęz. angielskim, języki obce do wyboru ze względu na moduł studiów). Kształtowanie postaw otwartych, umiejętności pracy w zespole, samodzielnego analizowania i oceniania zjawisk wchodzących w skład polityki zagranicznej i stosunków międzynarodowych stanowią dodatkowe atutu tego kierunku oraz odpowiadają przeobrażeniom, dokonującym się w otoczeniu Uczelni.
Studia zapewniają optymalne przygotowanie do aktywnego udziału w społeczeństwie obywatelskim, umiejętność przystosowania się do zmieniających się warunków życia społeczno-gospodarczego, zrozumienie norm i standardów w relacjach międzynarodowych, umiejętne wykorzystywanie nowoczesnych technologii.
W grupie przedmiotów kierunkowych znalazły się treści dotyczące między innymi: teorii stosunków międzynarodowych, międzynarodowych stosunków gospodarczych i handlowych, wielostronnych i dwustronnych relacji pomiędzy państwami, relacji międzykulturowych, komunikowania międzynarodowego, bezpieczeństwa międzynarodowego. Na bazie wiedzy kierunkowej student ma możliwość pogłębiania i poszerzania wiedzy i umiejętności w ramach swoich zainteresowań, poprzez dokonanie wyboru jednego z bloku przedmiotów o charakterze specjalnościowym. Zaproponowano studentom zgłębianie problematyki: systemu transatlantyckiego, systemu śródziemnomorskiego oraz wyzwań i zagrożeń globalnych (w tym wypadku część zajęć może być prowadzona w języku angielskim, stosownie do decyzji studentów). W obrębie każdego z bloków przedmiotów o charakterze specjalnościowym znajduje się zestaw przedmiotów, które odnoszą się do najbardziej aktualnych i ważnych aspektów funkcjonowania i ewolucji wybranych systemów regionalnych, jak również współczesnego systemu globalnego. Należy wyeksponować, że program kierunku Stosunki międzynarodowe pozwala studentom na prowadzenie badań i rozważań nad problematykę stosunków międzynarodowych w ramach wszystkich stosowanych współcześnie perspektyw analitycznych: państwo-centrycznej, regionalnej, globalnej, instytucjonalnej. Treści kształcenia odnoszą się do problematyki politycznej, ekonomicznej, społecznej, kulturowej, militarnej. W procesie nauczania na poziomie przedmiotów silny nacisk położony zostanie na różnorodne formy aktywizacji studentów. Osiągnięte to zostanie poprzez zastosowanie na zajęciach przez prowadzących takich metod nauczania, które angażować będą studentów i zmuszać ich do samodzielnej pracy.
Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku Stosunki międzynarodowe:
- posiada pogłębioną – w stosunku do studiów pierwszego stopnia - wielopłaszczyznową wiedzę na temat wyzwań i problemów współczesnego świata, funkcjonowania organizacji i podmiotów międzynarodowych;
- posiada umiejętności analityczne i metodologiczne, pozwalające podejmować pracę w zespole, a także na samodzielnych stanowiskach wymagających tworzenia analiz i ocen;
- ma wpojone nawyki inicjatywy i odpowiedzialności za podejmowane działania oraz utrwalone etyczne zasady kultury i organizacji pracy;
- jest przygotowany do pracy instytucjach samorządowych (Urzędy Miast/Gmin oraz Starostwa i Urzędy Marszałkowskie); instytucjach rządowych (ministerstwa, agencje, przedstawicielstwa dyplomatyczne) i pozarządowych; instytucjach międzynarodowych (rządowych, pozarządowych, prywatnych); mediach (lokalnych i ogólnopolskich), państwowych i prywatnych (również międzynarodowych) podmiotach gospodarczych;
- zna język obcy na poziomie biegłości B2+ oraz umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu problematyki międzynarodowej;
- ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia, samodoskonalenia i rozwoju zawodowego;
- jest przygotowany do kontynuowania studiów na poziomie doktoranckim (studia trzeciego stopnia).