Celem kształcenia na studiach II stopnia na kierunku Pedagogika jest poszerzenie i rozbudowanie wiedzy studentów na temat metod, technik badawczych w pedagogice, poszerzenie umiejętności badawczych oraz podniesienie kompetencji pozwalających na aktywny udział w działaniach realizowanych w zakresie edukacji, wychowania, animacji, opieki, resocjalizacji, profilaktyki, pomocy i wsparcia, doradztwa zawodowego i innych form działalności społecznej (instytucjonalnej i pozainstytucjonalnej) z osobami z różnych grup wiekowych. Jednym z istotnych celów kształcenia jest także rozwój kompetencji osobistych i społecznych u studentów oraz przygotowanie ich do odpowiedzialnego kreowania społecznej rzeczywistości opartej na rzetelnych podstawach etycznych.
Absolwent studiów II stopnia na kierunku Pedagogika ma pogłębioną wiedzę pedagogiczną, psychologiczną, socjologiczną i kulturową, stanowiącą solidną podstawę działalności w zakresie edukacji, wychowania, wspierania rozwoju człowieka a także podejmowania działań aktywizujących, pomocowych i naprawczych. Ma także uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, potrafi posługiwać się zasadami i kierować się normami etycznymi w podejmowanej działalności. Ponadto posiada poszerzone umiejętności posługiwania się warsztatem diagnostyczno-badawczym, a także wykazuje aktywność i samodzielność we wzbogaceniu swojej wiedzy i doskonalenia kompetencji w zakresie praktycznego działania pedagogicznego. Absolwent posiada również umiejętność komunikacji społecznej, refleksyjnego spojrzenia na działalność swoją i innych ludzi, a także pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej. Umie współpracować z innymi, poszukiwać i prowadzić dyskusje oraz oferować wsparcie w swojej dziedzinie. Absolwent ma także rozwinięte umiejętności poszerzania własnych kompetencji zawodowych i edukacyjnych, zdobywania nowych umiejętności praktycznych. Ponadto jest świadomy konieczności doskonalenia własnego warsztatu pracy oraz ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym. Poza tym ma pogłębioną świadomość roli zawodowej i odpowiedzialności z niej wypływającej, a co za tym idzie – ma wzmocnioną postawę prospołeczną.
Absolwent studiów, który zrealizował grupę przedmiotów z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej jest przygotowany (teoretycznie i praktycznie) do podjęcia pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych o charakterze: wsparcia dziennego, interwencyjnym, socjalizacyjnym, wielofunkcyjnym. Ponadto absolwent (pod warunkiem posiadania przygotowania pedagogicznego uzyskanego na tym samym kierunku na studiach pierwszego stopnia) ma kwalifikacje do pracy w zawodzie nauczyciela pedagoga, nauczyciela wychowawcy świetlicy szkolnej, pedagoga w poradni psychologiczno-pedagogicznej, nauczyciela wychowawcy w placówkach zapewniających opiekę uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania. Może także pracować jako asystent rodziny.
Absolwent studiów, który zrealizował grupę przedmiotów z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej jest przygotowany do pracy w różnorodnych placówkach zajmujących się, opieką i wychowaniem w szczególności: placówkach wsparcia dziennego i opiekuńczo-wychowawczych. Może także (pod warunkiem posiadania przygotowania pedagogicznego uzyskanego na tym samym kierunku na studiach pierwszego stopnia) podjąć zatrudnienie w placówkach opieki nad dziećmi i młodzieżą nieprzystosowaną społecznie (w szczególności młodzieżowe ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki socjoterapii) oraz w szkole na stanowisku nauczyciela pedagoga. Absolwent studiów z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej jest także przygotowany do pracy w instytucjach zamkniętych, typu zakład poprawczy (pod warunkiem posiadania przygotowania pedagogicznego uzyskanego na tym samym kierunku na studiach pierwszego stopnia) czy zakład karny. Zna i rozumie procesy grupowe charakterystyczne dla tzw. instytucji totalnych. Wie, jak wspierać osoby inkarcerowane w ich powrocie do wolnościowego środowiska. Posiada umiejętności interpersonalne niezbędne do projektowania i realizowania szeroko rozumianych oddziaływań resocjalizujących.
Absolwent, studiów, który zrealizował grupę przedmiotów z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego może być zatrudniony w instytucjach/placówkach oświatowych dla dzieci, młodzieży (przede wszystkim na stanowisku nauczyciela doradcy zawodowego w szkole – pod warunkiem posiadania przygotowania pedagogicznego uzyskanego na tym samym kierunku na studiach pierwszego stopnia) i osób dorosłych, instytucjach rynku pracy, wsparcia społecznego, szkoleniowych i doradczych.
Absolwent studiów, który zrealizował grupę przedmiotów z zakresu andragogiki i gerontologii (ścieżka nienauczycielska) jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach realizujących działania andragogiczne i gerontologiczne. Może być zatrudniony w instytucjach: edukacji dorosłych, wsparcia społecznego, działalności na rzecz pomocy starszym, w zakładach pracy zatrudniających andragoga lub gerontologa, w instytucjach szkoleniowych, doradczych i kulturalnych, zarówno w sektorze publicznym, jak i niepublicznym.