Studia przeznaczone są dla absolwentów studiów I stopnia kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna oraz dla absolwentów studiów I stopnia z obszaru nauk humanistycznych i/lub społecznych.
Studia drugiego stopnia (magisterskie) na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna przygotowują do podjęcia pracy zawodowej w różnych instytucjach medialnych, ale także w różnych sektorach życia publicznego (kulturze, administracji, gospodarce) oraz umożliwiają świadome funkcjonowanie w społeczeństwie informacji i wiedzy. Absolwenci posiadają praktyczne umiejętności wymagane w pracy w portalach internetowych, redakcjach radiowych, telewizyjnych, agencjach informacyjnych, prasie, wydawnictwach, w instytucjach zajmujących się reklamą, marketingiem, public relations, instytucjach samorządu lokalnego i władz lokalnych, w tym także na stanowiskach zarządczych.
Kształcenie obejmuje grupę przedmiotów ogólnouczelnianych, podstawowych/ kierunkowych oraz bloki przedmiotów do wyboru przez studenta (specjalnościowe):
- Digital Media
- PR Manager.
Bloki przedmiotów specjalnościowych stanowią uzupełnienie wiedzy ogólnej z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz umiejętności dziennikarskich o problematykę szczegółową, pozwalającą zdobyć dodatkowe umiejętności i kompetencje. W zależności od wybranego bloku specjalnościowego, absolwenci znają aktualne trendy w mediach cyfrowych, potrafią stworzyć scenariusz, koncepcję i zrealizować materiał audio i video w zależności od jego formy, przygotować i zrealizować audycję “na żywo” w studiu radiowym i telewizyjnym lub nabywają specyficzne umiejętności i kompetencje w zakresie planowania i realizowania działalności promocyjnej i reklamowej, analizowania social media, organizowania eventów, zarządzania projektami.
Kształcenie ma wymiar przede wszystkim praktyczny, pozwalający nabyć umiejętności przydatne na szeroko rozumianym rynku medialnym i okołomedialnym. Współpraca z lokalnymi mediami oraz instytucjami działającymi w branży PR i reklamy daje możliwość odbywania w nich praktyk zawodowych i podejmowania staży. Zatrudnieni w Instytucie Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej praktycy zapewniają realizację programu zajęć zgodnie z aktualnymi potrzebami rynku. Dzięki nim także część praktyk może odbywać się w UJK – w Uniwersyteckim Centrum Mediów. Studenci m.in. przygotowują i realizują filmy promocyjne Wydziału Humanistycznego oraz projekty kampanii reklamowych dla konkretnych firm z regionu. Mogą także uczestniczyć w projektach podnoszących kompetencje oraz stażowych, realizowanych w Instytucie przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej, np. NOWE PERPEKTYWY ROZWOJU czy AKCELERATOR ROZWOJU Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Absolwenci mogą także podjąć studia trzeciego stopnia w Szkole Doktorskiej w dyscyplinie nauki o komunikacji społecznej i mediach oraz w innych dyscyplinach z zakresu nauk społecznych i humanistycznych.