Kandydaci na kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej winni posiadać odpowiednie zdolności, umiejętności i przygotowanie muzyczne niezbędne do podjęcia nauki na tym kierunku studiów. Kryteria obejmują ocenę predyspozycji słuchowych, głosowych, manualnych oraz wykonanie programu instrumentalnego.
Sprawdzian uzdolnień artystycznych:
Ocena predyspozycji głosowych, słuchowych, manualnych:
1. Wykonanie 1-3 utworów na wybranym przez kandydata instrumencie.
2. Wykonanie jednego utworu wokalnego bez akompaniamentu.
3. Test słuchu muzycznego.
Z wyżej wymienionego sprawdzianu zwolnieni są absolwenci szkół muzycznych II stopnia.
Termin sprawdzianu uzdolnień artystycznych: 18 września 2024 r.
godz. 10.00 sala nr 2
Instytut Muzyki, ul. Mickiewicza 3, Kielce
Absolwent studiów I stopnia kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej posiada wiedzę, umiejętności, kompetencje społeczne artysty-muzyka, aktywnego twórcy i odtwórcy w zakresie sztuk muzycznych oraz uczestnika i organizatora kultury muzycznej. Potrafi realizować i upowszechniać kreacje artystyczne. Przygotowany jest do pełnienia społecznej funkcji artysty-muzyka, prowadzenia samodzielnej działalności twórczej, podjęcia pracy zawodowej w instytucjach kultury i sztuki, oraz ośrodkach upowszechniania kultury muzycznej. Absolwent posiada tytuł zawodowy licencjata i jest przygotowany do podjęcia kształcenia na studiach II st. na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej.
Zajęcia podlegające wyborowi. Student wybiera:
1) jedną grupę przedmiotów w zakresie:
a) PRZYGOTOWANIA DO WYKONYWANIA ZAWODU NAUCZYCIELA lub
b) REALIZACJI DŹWIĘKU oraz
2) jedną grupę przedmiotów w zakresie:
b) DYRYGOWANIA I PROWADZENIE ZESPOŁÓW lub
c) ŚPIEWU ESTRADOWEGO.
Absolwent wybierający grupę przedmiotów w zakresie PRZYGOTOWANIA DO WYKONYWANIA ZAWODU NAUCZYCIELA: studia pierwszego stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej stanowią pierwszy etap kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Są podstawą do podjęcia studiów II stopnia na tym samym kierunku w ramach ścieżki nauczycielskiej. Kształcenie umożliwia studentom:
a) zdobycie wiedzy psychologicznej i pedagogicznej pozwalającej na rozumienie procesów rozwoju, nauczania i uczenia się oraz wychowania;
b) stworzenie odpowiednich warunków do zdobywania nowoczesnej wiedzy z zakresu dydaktyki muzyki, w tym metodyki muzyki w przedszkolu i szkole podstawowej oraz konfrontowania tej wiedzy w praktycznym działaniu;
c) stworzenie warunków do kształtowania u studentów umiejętności i kompetencji niezbędnych do realizacji dydaktycznych, artystycznych i wychowawczych zadań szkoły;
d) kształtowanie umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu artystycznego, teoretycznego i praktycznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod nauczania i przetwarzania informacji;
e) praktyczne przygotowanie studentów do realizacji zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych, etycznych) wynikających z roli nauczyciela.
Absolwent wybierający grupę przedmiotów w zakresie REALIZACJI DŹWIĘKU zdobywa podstawową wiedzę, umiejętności praktyczne i kompetencje społeczne w zakresie akustyki, obsługi sprzętu audiowizualnego, realizacji nagrań oraz tworzenia jingli muzycznych, niezbędnych w samodzielnej działalności artystycznej, a także we współpracy z instytucjami upowszechniającymi kulturę.
Absolwent wybierający grupę przedmiotów w zakresie DYRYGOWANIA I PROWADZENIA ZESPOŁÓW zdobywa wiedzę, umiejętności praktyczne i kompetencje społeczne w zakresie prowadzenia zespołów wokalnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych w szkołach ogólnokształcących (w przypadku wyboru przedmiotów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela) i amatorskim ruchu muzycznym.
Absolwent wybierający grupę przedmiotów w zakresie ŚPIEWU ESTRADOWEGO zdobywa wiedzę, umiejętności praktyczne i kompetencje społeczne w zakresie śpiewu, a także do prowadzenia zajęć wokalnych w placówkach oświatowych (w przypadku wyboru przedmiotów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela) oraz w amatorskim ruchu muzycznym w placówkach kulturalnych.