W przekazywaniu treści z zakresu zarządzania w politykach publicznych za punkt wyjścia należy przyjąć wiedzę ogólną z dziedziny nauk społecznych, szczególnie z nauk o polityce i administracji oraz nauk o zarządzaniu i jakości. Głównym celem nauczania jest kształtowanie świadomości w dziedzinie procesów społecznych, politycznych oraz ekonomicznych określających funkcjonowanie szeroko rozumianego samorządu – od szczebla gminy (miasta) do szczebla regionalnego.
Osią procesu kształcenia jest zbudowanie wszechstronnej wiedzy na temat zarządzania w instytucjach publicznych oraz społecznych, których działanie definiuje środowisko funkcjonowania jednostki w nowoczesnym, dynamicznie zmieniającym się świecie. Projektowany charakter oraz struktura kierunku Zarządzanie w politykach publicznych są wyrazem świadomości nieliniowości procesów oddziałujących na społeczeństwo obywatelskie, w tym wzrostu znaczenia instytucji samorządowych (jako pochodnej rosnącego upodmiotowienia jednostki i ewolucji ustrojów demokratycznych) oraz presji zmian technologicznych (wyrażającej się we wzroście roli informacji oraz szans, wyzwań i zagrożeń z nim związanych).
Studia na tym kierunku mają także na celu zbudowanie profesjonalnego podejścia do zarządzania w politykach publicznych, dzięki ukształtowaniu umiejętności, takich jak kreatywność, umiejętności komunikacyjne, poczucie odpowiedzialności. Ponadto, zakładanym rezultatem procesu kształcenia jest przygotowanie absolwentów do podjęcia pracy w szeroko rozumianej sferze publicznej oraz pełnienia odpowiedzialnych funkcji w ekosystemie mediów publicznych i środowisku gospodarczym. Zdobyte w trakcie procesu kształcenia umiejętności przyczynią się do budowy społeczeństwa obywatelskiego u jego podstaw.
Niezwykle istotnym zagadnieniem w obszarze celów edukacyjnych nauk o polityce i administracji oraz nauk o zarządzaniu i jakości jest także uświadomienie studentom potrzeby permanentnego kształcenia i doskonalenia funkcjonowania instytucji publicznych, kreowania i wdrażania polityk sektorowych oraz właściwych wzorców zarządzania procesami politycznymi i społecznymi. Jest to szczególnie istotne w świecie określanym przez permanentną i nieliniową zmienność.
Analiza i synteza zagadnień z dyscyplin wspomnianych już nauk o polityce i administracji oraz nauk o zarządzaniu i jakości, prowadzone są w sposób umożliwiający zdobycie zdolności krytycznego i samodzielnego myślenia. Skutkuje to posiadaniem przez absolwenta narzędzi niezbędnych do identyfikowania procesów w złożonej rzeczywistości polityczno-społecznej i gospodarczej oraz wskazywania symptomów zmian. Wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne zdobyte w czasie nauki na pierwszym stopniu studiów, z uwagi na ich ogólnoakademicki profil i ścisłe powiązanie dydaktyki z nauką, realizowane w ISMiPP oraz szerzej w ramach WPiNS UJK, pozwalają absolwentowi na podjęcie dalszych wyzwań badawczych i studiów drugiego stopnia w obszarze nauk społecznych, a w perspektywie również studiów doktoranckich i ukierunkowanie się na karierę naukową.
Absolwent może ponadto znaleźć zatrudnienie w administracji państwowej i samorządowej, instytucjach szeroko rozumianego otoczenia społecznego - sektorze organizacji pozarządowych, organizacjach partyjnych oraz biurach poselskich, regionalnych ośrodkach medialnych. Zdobyte kwalifikacje umożliwiają również zatrudnienie w sektorze prywatnym, szczególnie małych i średnich przedsiębiorstw. Zdobyte w toku kształcenia umiejętności oraz rozumienie procesów i zjawisk społecznych, pozwolą absolwentowi podejmować profesjonalne relacje z mediami, przedstawicielami świata polityki i gospodarki.
Na studiach pierwszego stopnia, student kierunku Zarządzanie w politykach publicznych będzie dysponował wyborem pomiędzy grupami przedmiotów: zarządzanie informacją, zarządzanie regionem, zarządzanie miastem.
Grupa przedmiotów do wyboru: zarządzanie informacją
Absolwent, który wybierze grupę przedmiotów o profilu zarządzanie informacją uzyska kompleksową wiedzę na temat znaczenia informacji jako strategicznego zasobu we współczesnym świecie oraz teoretycznych i praktycznych aspektów zarządzania nią. Absolwent będzie także świadomy społecznych efektów rozwoju wysokich technologii, przede wszystkim informacyjnych. Będzie identyfikował obszary ich wpływu na funkcjonowanie instytucji publicznych (samorządowych, społecznych i gospodarczych) oraz kreowanie i wdrażanie polityk publicznych. Będzie także rozumiał pojawiające się wraz z nimi szanse, wyzwania, ryzyka i zagrożenia. Wytworzy w ten sposób fundament dla ustawicznego rozwijania zdolności racjonalnej i krytycznej oceny i absorpcji rozwoju technologii informacyjnych, przyczyniając się tym samym do podnoszenia poziomu odporności społecznej. Suma tych kompetencji pozwoli mu na podejmowanie zatrudnienia w instytucjach sfery samorządowej oraz otoczenia społeczno-gospodarczego, a także w mediach, w coraz większym stopniu funkcjonujących w środowisku sieciowym.
Grupa przedmiotów do wyboru: zarządzanie regionem
Absolwent, który dokona wyboru tej grupy przedmiotów, zostanie wyposażony we wszechstronną wiedzę w zakresie zarządzania instytucjami samorządu regionalnego. Wiedza ta będzie uwzględniać mechanizmy kształtowania poszczególnych polityk sektorowych, istotnych z punktu widzenia wspólnot funkcjonujących w regionie w obszarach politycznym, społecznym i gospodarczym. Absolwent będzie dysponował wiedzą na temat regionalnej historii, procesów demograficznych, praktyk współzarządzania oraz regionalnych polityk rozwojowych. Zostanie także wyposażony w wiedzę na temat procedur kontrolnych i procesów decyzyjnych w samorządzie, dzięki czemu zyska świadomość znaczenia odpowiedzialności pracownika administracji samorządowej. Dzięki komponentowi wiedzy o regionalnych procesach gospodarczych, ułożonych w kontekście szerokiego wsparcia instytucji europejskich, zdobędzie ugruntowaną wiedzę na temat funkcjonowania regionu jako jednostki samorządowej oraz struktury społecznej, która pozwoli mu na efektywne funkcjonowanie zawodowe w ekosystemie regionalnych instytucji.
Grupa przedmiotów do wyboru: zarządzanie miastem
Absolwent, który zrealizuje program kształcenia w zakresie przedmiotów z tej grupy będzie dysponował ugruntowaną wiedzą na temat funkcjonowania miast, co jest niezwykle istotne ze względu na konsekwentny wzrost znaczenia obszarów zurbanizowanych i rozwijającą się silną tożsamość lokalną. Będzie dysponował wiedzą na temat metod zarządzania ośrodkami miejskimi w ich najważniejszych obszarach – od aspektów prawnych, przez demografię, gospodarkę, zrównoważony rozwój i infrastrukturę, aż po miękkie aspekty społeczne oraz bezpieczeństwo. Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się wytworzy u absolwenta wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne, które umożliwią mu efektywne i odpowiedzialne funkcjonowanie zawodowe w środowisku miejskim. Będzie on mógł realizować się w instytucjach publicznych (samorząd) oraz świadomie działać w instytucjach otoczenia społecznego i biznesowego (ruchy miejskie, media, sektor MSP), wyposażony w uporządkowaną wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych i gospodarczych definiujących specyficzny tryb działania ośrodków miejskich.